wtorek, 11 października 2016

Nasze drzewa na święto drzew



10. października obchodziliśmy Światowy Dzień Drzewa. W tym czasie na całym świecie odbywa się wiele akcji sadzenia drzew i zajęć z edukacji ekologicznej dla dzieci i dorosłych. My nie posadziłyśmy drzewa, ale zrobiłyśmy z córką drzewa z naszych rąk i z materiałów plastycznych. Poza tym sprawdzałyśmy po co liście zmieniają kolor, z jakiego powodu opadają i czego możemy się nauczyć od drzew.


Nasza córka pyta...o drzewa

Kto karmi drzewa jak zgubią liście? 

Późną jesienią i zimą drzewa "zapadają w sen zimowy". W tym czasie nie pobierają wody i składników mineralnych z ziemi. W pniu, gałęziach i korzeniach mają zgromadzone zapasy na zimę – cukry i tłuszcze. Dzięki temu mogą przetrwać niskie temperatury, mało światła i brak wody, aż do wiosny.

Dlaczego liście tracą kolor? Po co drzewo zrzuca liście, skoro na wiosnę będzie musiało wypuścić nowe? Dlaczego drzewa mają zimą igły?

Małym dzieciom dobrze wyjaśni te sekrety drzew Zielona Lekcja Czajki Majki, a starszym portal Eduscience.

Polecamy również eksperyment pokazujący, dlaczego zmieniają się kolory liści zaproponowany przez Mamę w domu.

A oto nasze drzewa:



Więcej o drzewach:

O tym czego możemy nauczyć się od drzew czytaliśmy w książce pt. Bajka o drzewach Elizy Piotrowskiej. Drzewa mogą uczyć cierpliwości (Zanim drzewo dotknie nieba, to poczekać trochę trzeba) i uwrażliwiają na piękno natury (A gdy ptak je śpiewem wzrusza, czuje jak mu rośnie dusza).

A w książce Petera Carnavasa pt. Ostatnie drzewo w mieście poznaliśmy chłopca Edwarda, który mieszka w mieście pełnym aut i betonowych blokowisk. Chłopiec lubi bawić się w cieniu ostatniego drzewa w mieście - pięknego dębu. Pewnego dnia dąb nagle znika...

Mama jest też w trakcie poznawania "Sekretnego życia drzew".



Opisaną przez nas zabawę możesz wykorzystać w edukacji domowej lub w edukacji formalnej. Odwołanie do podstawy programowej:

Edukacja przedszkolna
9.2. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne; Dziecko umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych.
12.1. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt; Dziecko wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz